Regulamin Postępowania Mediacyjnego
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1.
Regulamin określa zasady prowadzenia postępowania w celu rozwiązania konfliktu w Polskim Centrum Mediacji Oddział w Poznaniu, zwanego dalej „PCM”.
§ 2.
- PCM organizuje:
- sesje mediacyjne – prowadzone przez mediatorów PCM;
- sesje koncyliacyjne – prowadzone przez osoby wpisane na listę mediatorów PCM.
- PCM organizuje sesje mediacyjne, jeśli strony zwróciły się o pomoc w rozwiązaniu sporu z udziałem mediatora.
- PCM organizuje sesje koncyliacyjne, jeśli strony zwróciły się o przeprowadzenie sesji, której rezultatem miałoby być wskazanie sposobu rozwiązania konfliktu. Do postępowania koncyliacyjnego przepisy Regulaminu dotyczące postępowania mediacyjnego stosuje się odpowiednio.
- PCM może organizować indywidualne lub grupowe sesje informacyjne w celu poinformowania skonfliktowanych stron o możliwościach rozwiązania sporu w formie mediacji przez PCM. Indywidualne sesje informacyjne mogą mieć również miejsce w przypadku skierowania wniosku o wszczęcie postępowania tylko przez jedną stronę konfliktu - jeśli wnioskodawca zawnioskuje o przeprowadzenie takiej sesji z drugą stroną.
§ 3.
- W przypadku skierowania przez sąd mediacji sądowej na adres PCM do mediatora wpisanego na listę mediatorów PCM - PCM jest organizatorem procesu mediacji.
- W przypadku, o którym mowa w ust. 1, przepisy Regulaminu stosuje się odpowiednio.
PODSTAWOWE ZASADY POSTĘPOWANIA MEDIACYJNEGO
§ 4.
Strony kierując sprawę do mediacji zobowiązują się współpracować z mediatorem i działać w dobrej wierze w szczególności, co do przedkładania dokumentów, udzielanych informacji, zajmowanych stanowisk oraz rozwiązań konfliktu w spornej sprawie.
§ 5.
- Przebieg postępowania mediacyjnego ma charakter poufny.
- Informacje uzyskane przez mediatora w trakcie mediacji nie mogą być przez niego ujawnione chyba, że wymagają tego powszechnie obowiązujące przepisy prawa. Obowiązek zachowania poufności istnieje również po zakończeniu postępowania mediacyjnego.
- Informacje uzyskane przez mediatora od strony w trakcie mediacji mogą być przekazane drugiej stronie jedynie za jej zgodą.
- Strony postępowania mediacyjnego zobowiązane są do zachowania poufności i nie mogą wykorzystywać ani przedstawiać w charakterze dowodów w postępowaniu sądowym, arbitrażowym lub innym, jakichkolwiek informacji ujawnionych w trakcie postępowania mediacyjnego w szczególności:
- ustępstw poczynionych w trakcie postępowania mediacyjnego;
- propozycji rozwiązań konfliktu;
- faktu, że jedna ze stron wyrażała zamiar lub nie wyrażała zamiaru przyjęcia propozycji drugiej strony.
§ 6.
Strona może być reprezentowana w postępowaniu mediacyjnym przez pełnomocnika. Pełnomocnikiem strony może być każda osoba posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych.
§ 7.
W sesjach mediacyjnych mogą uczestniczyć osoby trzecie za zgodą mediatora i stron mediacji.
§ 8.
- Mediator może zaproponować stronom postępowania skorzystanie z pomocy odpowiedniego eksperta. Decyzję o skorzystaniu z pomocy eksperta podejmują wspólnie strony postępowania mediacyjnego.
- Mediator, współpracując ze ekspertami, o których mowa w ust. 1, nie może naruszać zasad poufności.
- W trakcie mediacji mediator nie powinien występować w roli eksperta, o którym mowa w ust. 1, nawet, jeżeli posiada fachową wiedzę z danej dziedziny.
ZADANIA I OBOWIĄZKI MEDIATORA
§ 9.
- Mediator prowadzi mediację zgodnie z postanowieniami Regulaminu oraz Kodeksu Etyki Mediatora Polskiego Centrum Mediacji.
- Rolą mediatora jest pomoc stronom w rozwiązaniu konfliktu.
- W przypadku naruszenia przez mediatora postanowień niniejszego Regulaminu lub Kodeksu Etyki Mediatora Polskiego Centrum Mediacji mediator niezależnie od odpowiedzialności na zasadach ogólnych możne być skreślony z listy mediatorów PCM.
- Jeśli mediację prowadzi więcej niż jeden mediator mediatorzy współpracują ze sobą.
§ 10.
- Mediator prowadząc mediację kieruje się zasadami neutralności, bezstronności i poufności.
- Mediator nie rozstrzyga sporu pomiędzy stronami postępowania mediacyjnego i nie udziela stronom porad prawnych.
- Mediator może w trakcie mediacji sporządzać notatki na własny użytek. Z chwilą zakończenia mediacja mediator zobowiązany jest zniszczyć notatki.
§ 11.
- Mediator może odmówić prowadzenia mediacji jedynie z ważnych powodów.
- Mediator powinien odmówić prowadzenia mediacji, jeśli istnieją lub pojawią się okoliczności mające wpływ na jego neutralność czy bezstronność.
- W przypadku, gdy mediator odmówił prowadzenia mediacji powinien niezwłocznie zawiadomić o tym Zarząd PCM i strony wskazując powody odmowy prowadzenia mediacji.
WSZCZĘCIE POSTĘPOWANIA MEDIACYJNEGO
§ 12.
Postępowanie mediacyjne może być wszczęte: 1) na zgodny wniosek stron; 2) na wniosek jednej ze stron pod warunkiem, że pozostałe strony wyraziły zgodę na mediację; 3) z inicjatywy PCM, jeśli strony wyraziły zgodę na mediację; 4) w wyniku skierowania sprawy do mediacji przez sąd.
§ 13.
- Wniosek o wszczęcie mediacji, o którym mowa w § 12 pkt 1 i 2, zawiera:
- oznaczenie stron postępowania mediacyjnego, ich dane teleadresowe, dane pełnomocników, jeśli będą uczestniczyć w mediacji, ich dane teleadresowe i pełnomocnictwa do uczestniczenia w mediacji;
- oświadczenia stron o wyrażeniu zgody na mediację;
- określenie wartości przedmiotu sporu;
- określenie okoliczności sporu;
- oświadczenia stron o zapoznaniu się i akceptacji treści Regulaminu;
- oświadczenia stron o zachowaniu poufności przebiegu mediacji;
- wskazanie mediatora lub mediatorów albo wniosek o wyznaczenie mediatora przez Zarząd PCM.
- We wniosku może być wskazane miejsce przeprowadzenia mediacji.
- Wniosek może zawierać także inne dane i załączniki niż te, o których mowa w ust 1.
- Wniosek składany przez jedną ze stron zawiera odpis wniosku dla pozostałych stron/strony wraz z załącznikami.
§ 14.
- Postępowanie mediacyjne wszczyna się po wniesieniu opłaty administracyjnej oraz opłaty za przeprowadzenie mediacji.
- Niezwłocznie po wpłynięciu wniosku o wszczęcie mediacji lub po wyrażeniu zgody na mediację przez drugą stronę – w przypadku wniosku złożonego tylko przez jedną ze stron, mediator PCM zwraca się do stron o uiszczenie kwot, o których mowa w § 28 ust. 1 pkt 1 i 2. W przypadku nieuiszczenia opłaty w terminie 7 dni postępowanie uważa się za niewszczęte.
- Przepisów ust. 2 nie stosuje się do mediacji w sprawie skierowanej do PCM przez sąd.
§ 15.
- W przypadku, gdy wniosek o wszczęcie mediacji, o którym mowa w § 12 pkt 1 i 2, nie spełnia wymogów, o których mowa w § 13 ust. 1 pkt 1- 6 i ust. 4, PCM wzywa wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni.
- W przypadku nieuzupełnienia wniosku w terminie, o którym mowa w ust. 1, PCM odmawia przyjęcia wniosku.
WYZNACZANIE MEDIATORA
§ 16.
- Mediację prowadzi mediator lub mediatorzy wskazani przez strony.
- Jeśli strony we wniosku o wszczęcie mediacji nie wskazały mediatora ani nie zawarły wniosku o wyznaczenie mediatora przez Zarząd PCM - mediatora wyznacza Zarząd PCM.
§ 17.
W przypadku gdy wskazany przez strony mediator nie może prowadzić mediacji, odmówił prowadzenia mediacji lub został skreślony z listy mediatorów, Zarząd PCM wzywa strony do wskazania innego mediatora w terminie 7 dni. W przypadku niewskazania mediatora w terminie, o którym mowa w zdaniu poprzednim, Zarząd PCM niezwłocznie wyznacza mediatora.
§ 18.
- Każda ze stron może w trakcie mediacji zrezygnować z mediatora. W takim przypadku stosuje się postanowienia § 17.
- W przypadku rezygnacji z mediatora i wskazania lub wyznaczenia nowego mediatora, mediatorowi, z którego usług zrezygnowano wynagrodzenie nie przysługuje. Postanowienie to nie dotyczy wynagrodzenia mediatora, który prowadził mediację ze skierowania sądu.
PRZEBIEG POSTĘPOWANIA MEDIACYJNEGO
§ 19.
- Postępowanie mediacyjne przeprowadzane jest na sesjach mediacyjnych.
- Rozpoczęcie sesji mediacyjnej następuje z chwilą rozpoczęcia mediacji przez mediatora.
§ 20.
- Mediacja może być prowadzona na sesji wspólnej z udziałem wszystkich stron lub na sesjach odrębnych z każdą ze stron oddzielnie.
- Jeżeli co najmniej jedna ze stron postępowania mediacyjnego przejściowo nie może uczestniczyć w postępowaniu mediacyjnym, w szczególności gdy ze względu na stan fizyczny lub psychiczny nie jest zdolna do uczestniczenia w mediacji, mediator powinien przerwać postępowanie mediacyjne.
§ 21.
- Postępowanie mediacyjne prowadzi się w siedzibie PCM lub w innym miejscu uzgodnionym przez strony i mediatora.
- Mediacja może być też prowadzona w wykorzystaniem technologii komunikowania się na odległość.
§ 22.
- Mediacja prowadzona jest w języku polskim.
- Na zgodny wniosek stron mediacja może być prowadzona w innym języku niż polski pod warunkiem pokrycia przez strony kosztów tłumaczenia.
DORĘCZENIA
§ 23.
- Pisma w postępowaniu mediacyjnym doręcza się na adres strony i adres pełnomocnika strony wskazane we wniosku o wszczęcie mediacji. W toku mediacji korespondencja może być prowadzona za pośrednictwem poczty elektronicznej.
- Strona i jej pełnomocnik mają obowiązek poinformowania PCM o zmianach adresu.
ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA MEDIACYJNEGO
§ 24.
- Postępowanie mediacyjne kończy:
- zawarcie lub niezawarcie ugody przez strony;
- rezygnacja z prowadzenia mediacji zgłoszona przez stronę lub strony postępowania mediacyjnego;
- oświadczenie mediatora o bezcelowości lub niemożności prowadzenia mediacji;
- niewniesienie opłat, od których uzależnione jest prowadzenie mediacji.
- Mediator powinien zakończyć postępowanie mediacyjne przed zawarciem porozumienia, jeżeli uzna, że:
- przestał być bezstronny lub neutralny w sprawie;
- strona trwale nie może uczestniczyć w postępowaniu mediacyjnym;
- strona nie chce uczestniczyć w postępowaniu mediacyjnym;
- strona uczestniczy w postępowaniu mediacyjnym w celu osiągnięcia nieuczciwych korzyści;
- osiągnięcie porozumienia w sprawie nie jest możliwe;
- strona chce zawrzeć porozumienie, którego skutków nie jest świadoma.
§ 25.
- Niezwłocznie po zakończeniu mediacji mediator sporządza protokół z przeprowadzonej mediacji.
- Protokół zawiera:
- oznaczenie miejsca i czasu przeprowadzenia mediacji;
- imię nazwisko albo nazwę każdej ze stron;
- imię i nazwisko mediatora oraz adres mediatora;
- wynik mediacji.
- Jeśli mediacja zakończyła się ugodą załącza się ją do protokołu.
- Mediator podpisuje protokół.
- Protokół wydaje się każdej ze stron.
- Niezwłocznie po sporządzeniu protokołu mediator niszczy notatki dotyczące postępowania mediacyjnego oraz zwraca stronom dokumenty jeśli był w ich posiadaniu.
§ 26.
Wniosek o wszczęcie mediacji oraz protokół z przeprowadzonej mediacji wraz z zawartą ugodą przechowuje się w PCM przez okres 5 lat.
§ 27.
Ugoda zawarta w drodze mediacji może być zatwierdzona przez sąd.
KOSZTY POSTĘPOWANIA MEDIACYJNEGO
§ 28.
- Na koszty postępowania mediacyjnego składają się:
- opłata administracyjna
- opłata za prowadzenie mediacji;
- wydatki.
- Wysokość opłaty administracyjnej oraz opłaty za prowadzenie mediacji określają Taryfa Opłat Mediacyjnych w sprawach gospodarczych i cywilnych oraz Taryfa Opłat Mediacyjnych w sprawach rodzinnych ustalane przez Zarząd PCM.
- Wydatkami są:
- koszty podróży i noclegów mediatora;
- koszty ekspertyz i opinii biegłych;
- wynagrodzenie tłumaczy;
- koszt najmu sal, w których prowadzona była mediacja – w przypadku mediacji przeprowadzanej poza siedzibą PCM;
- O zasadności poniesienia wydatków każdorazowo decydują mediator i strony.
- Strony ponoszą wydatki w częściach równych chyba, że umówią się inaczej.
- PCM może żądać od stron wpłacenia zaliczki na poczet wydatków.
- W przypadku zakończenia postępowania mediacyjnego przed rozpoczęciem sesji mediacyjnej strony obowiązane są uiścić wydatki poniesione w związku z organizacją sesji, w szczególności koszty podróży mediatora oraz koszty najmu sali.
- Zapłata nastąpi na podstawie wystawionego rachunku lub faktury VAT, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 29.
W przypadku sprawy skierowanej do mediacji przez sąd koszty postępowania mediacyjnego ustala mediator według zasad określonych przez Ministra Sprawiedliwości.